Contoh Surat Rayuan Pembetulan Lhdn
Contoh surat rayuan pembetulan lhdn kecemasan p. Bawa bertenang, kami ingin kongsikan bagaimana cara untuk anda membuat rayuan terhadap taksiran cukai yang dikenakan. Pindaan borang be cukai pendapatan your tax we care. Contoh surat rasmi lhdn gg contoh cute766.
Prosedur rayuan lewat (borang n). Contoh surat rayuan pembetulan lhdn kecemasan p. Surat ini memberitahu bahawa penama. Seksyen 99 akta cukai pendapatan 1967 (acp) memperuntukkan bahawa seseorang yang tidak berpuas. Rayuan cukai contoh surat rayuan taksiran lhdn. Pindaan borang be cukai pendapatan your tax we care.
Contoh Surat Rayuan Pembetulan Lhdn. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Jika anda pernah diminta untuk menulis surat rujukan watak, anda tahu kebimbangan yang boleh dibuat oleh permintaan itu. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mula Menulis Surat.
LANGKAH 1: Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.
Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3 - Pembukaan
Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.
LANGKAH 4 - Badan
Isi ialah bahagian terbesar surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.
Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.
Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.
Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.
LANGKAH5: Penutup
Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.
Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .
LANGKAH 6: The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.
Tandatangan surat itu.
Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.