Contoh Surat Mohon Menjual Siar Kaki

Fotokopi akta pendirian tempat usaha. Bilamana ada pihak yang melanggar isi dan ketentuan pada surat perjanjian ini atau adanya masalah yang muncul di kemudian hari sebagai akibat dari transaksi jual beli ini, maka kedua belah pihak akan menyelesaikannya secara kekeluargaan. Nama jabatan, tandatangan, nama pejabat, nip, dan cap dinas; Contoh surat permohonan cuti kuliah.

Surat Rasmi Kepada Menteri Besar Pahang Kesihatan z
Surat Rasmi Kepada Menteri Besar Pahang Kesihatan z

Contoh surat izin keramaian peringatan hut ri. Contoh surat rasmi mohon kerjasama jabatan kerajaan. Cara membuat contoh surat permintaan barang/jasa ini hendaknya memperhatikan isi dari suratnya, karena ini merupakan bagian terpenting dari surat agar mudah dipahami oleh pembaca. Saiz meja 9 kaki persegi (3 kaki x 3 kaki) atau 1 meter persegi 6. Contoh surat rasmi permohonan [1d470k1oqdl2]. Surat rasmi bantuan bina jambatan 1.

Contoh Surat Mohon Menjual Siar Kaki. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Jika anda pernah diminta untuk menulis surat rujukan watak, anda tahu kebimbangan yang boleh dibuat oleh permintaan itu. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3: Pembukaan

Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terbesar surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.

Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.

Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.

Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.

Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.

LANGKAH 6: The Valediction

Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Rasmi Untuk Pemberitahuan

Contoh Surat Kebenaran Keluar Awal Dan Masuk Awal Pejabat

Contoh Surat Permohonan Duduk Kuarters

Surat Makluman Mesyuarat Agung Pibg

Latihan Surat Tidak Rasmi Pt3

Contoh Surat Perjanjian Pertikaian

Contoh Surat Pengetua Sokongan Pindah

Contoh Surat Derma Untuk Meninggal

Surat Kebenaran Pelepasan Pelajar